Az mára már bizonyított tény, hogy a számítógép és a tv által kibocsájtott kékfény rendkívül káros az emberi szemnek. De tudtad, hogy a szemünk egészségén túl a kékfény az emberi szervezet más területeit is károsíthatja? Megmutatjuk, miért szörnyen egészségtelen!

Tudtad? A kék fény alvásproblémák kialakulásához vezethet

Manapság a legtöbb embernek az elalvás előtti rituálé része a facebook utolsó csekkolása, messengeren még egy pár gyors jóéjt-üzenet, vagy csak szimplán videókat néz, amíg el nem nyomja az álom.

Pedig ez az egyik legrosszabb, amit tehetünk: a kutatások szerint akik többet ki vannak téve a kékfénynek, azok nehezebben alszanak el, sőt még az alvás minőségét is rontja. A kék fény csökkenti a melatonin, az alvási ciklust irányító hormon termelődését (ez a hormon növeli meg a REM ciklus hosszát), ezzel felborítja a cirkadián-, azaz az alvásritmust. Ennek hatására éjjel álmatlanabbak, nappal viszont fáradékonyak leszünk, ami azért nagyon veszélyes, mert a kialvatlanság csökkenti az immunrendszer ellenállóképességét. Ha huzamosabb ideig rövidebb a REM fázisban eltöltött idő, annak komoly egészségügyi következményei lehetnek a későbbiekben.

A kék fény hozzájárulhat a cukorbetegség kialakulásához

Számos kutatás bebizonyította, hogy azoknak az embereknek sokkal magasabb a vércukorszintje, akiknek nem megfelelően működik a cirkadián ritmusa. A hosszan tartó magas vércukorszint inzulinrezisztenciához, más néven prediabéteszhez vezet, amely után a következő lépcsőfok már a cukorbetegség. Emellett a magasabb vércukorszintű emberek zömére jellemző az elhízás, amely további egészségügyi kockázatokat rejt magában.

Az elalvás előtti kütyüzésről nagyon nehéz leszokni, hiszen a közösségi portálok úgy vannak kitalálva, hogy szinte másodpercenként újabb és újabb ingerek érjenek bennünket, amik serkentik az agy dopamintermelését. A fentiek miatt viszont mindenféleképpen azt javasoljuk, hogy igyekezz erről leszokni! Egy kékfényszűrő szemüveg ugyan segíthet leküzdeni az egészségügyi következmények egy részét, de ahhoz minimum egy rózsaszín szemüvegre lenne szükséged, hogy elkerüld a közösségi médiából áradó negatív híreket, kommenteket, amik szintén rossz hatással vannak az éjszakai alvás minőségére.

A kékfény öregíti a bőrt

A kékfénynek nem csak a szervezetre gyakorolt, láthatatlan, hanem már-már szemmel látható külső hatásai is vannak, ami például a bőr fokozódó öregedésében figyelhető meg. A nappali kékfény sem kedvez a bőrnek, azonban az éjszakai kifejezetten káros. Csökkenti ugyanis a bőr éjszakai regenerálódásnak a hatékonyságát, amely a bőr idő előtti öregedéséhez vezet.

Az emberek többsége csupán egy karnyújtásnyira alszik a laptopjától vagy telefonjától és lefekvés előtt még egyszer rápillant az elektronikus eszközére – aminek súlyos következményei lehetnek az egészségre. Sokkal jobban jársz, ha lefekvés előtt 1-2 órával már kerülsz mindenféle kijelzőt – igen, a tévét is! Ha pedig mindenáron ragaszkodsz a kütyüjeidhez, telepíts kékfényszűrő alkalmazást, vagy viselj kék fény szűrő monitor szemüveget, hogy csökkentsd a káros hatásokat!

×
×

Cart