Hogyan hatnak a szemünkre a monitorok?

A „számítógépes-látás szindróma” egy létező tünetegyüttes, a szemfájdalom, kiszáradás, könnyezés, homályos látás, kettős látás, fényérzékenység gyűjtőfogalma. Régóta tudjuk, hogy ezt az egész napos monitor-bámulás okozza – de vajon minden képernyő egyformán rossz a szemnek?

0-24-ben a monitor előtt

„Bogárkám, olyan sokat ülsz a számítógép/tévé előtt, féltem azokat a szép szemeidet!” Te is gyakran hallottál/hallasz valami nagyon hasonlót anyukádtól vagy nagymamádtól? A plafonon vagy tőle, hogy nem érti meg, hogy képtelen vagy tenni ez ellen? Hogy az életed a képernyő körül forog?

A 21. században a magánéleted és a karriered is online bonyolódik, szerveződik, főleg most, hogy már egy forró csokira sem ülhetünk be a barátainkkal. A napi munka után messengeren vagy skype-on beszélgetünk, ezekután már csak arra van energiája az embernek, hogy ledarálja a legújabb HBO vagy Netflix sorozatot.

Abban azonban igaza van az aggodalmaskodó felmenőknek, hogy ha szinte 0-24-ben a képernyőt bámulod, akkor annak hamarosan a látásod látja kárát. A képernyő negatív hatást gyakorol a szemre, annak izomzatára, idegeire és egyéb sejtjeire, ami szemfáradtságot, csökkent látást, nyaki- és feji izomfájdalmakat okozhat.

A képernyők káros hatásai

A problémák elsődleges forrása az, hogy miközben a képernyőt nézzük, átlagosan 50%-al ritkábban pislogunk. Pedig ez nagyon fontos lenne: a pislogás a szemed megfelelő nedvességi szintjét biztosítja, így minél többet függsz az online világban, annál nagyobb mértékben idézel elő magadnak szemszárazságot. Ennek tüneti következményei a vörös szem, homályos látás, égető érzés, viszketés, fáradt szemek és a fejfájás is. Ezért figyelj oda tudatosan a pislogásra, és amikor csak teheted, tarts szünetet! Íme, egy tipp egy kis szemtornára: 20 percenként legalább 20 másodpercig fókuszálj egy minimum 20 lábnyira (kb. hat méterre) levő tárgyra. Magyarul nézz ki az ablakon:)

Van különbség az egyes képernyők között?

A szemed szempontjából alapvetően nem nagyon. Mindegy milyen a képernyő típusa, hacsak nincs speciális szűrőfóliája, akkor kék fényt bocsát ki mindegyik: a tv, a laptop, a notebook és az e-book, meg persze az okostelefon is. Neked is gyakori, hogy lefekvéskor elindítasz egy filmet, vagy nyomkodod a telefonod még a villanyoltás előtti utolsó percekben is? Aztán nyilván nem érted, hogy miért forgolódsz álmatlanul órákon át… Frontra, munkahelyi stresszre, vagy a tinderes hercegjelöltre fogod, pedig ez is csak a kék fény egyik káros oldala. 1, 5-2 órával lefekvés előtt már nem szabadna a szemedet a képernyőre függeszteni, mert a kék fény hatással van a melatonin, az „alváshormon” termelésére.

Hogyan csökkentsd a kék fény káros hatásait?

Van megoldás arra, hogy szemeid épségét minél tovább megőrizd. Kívülről és belülről is tehetsz érte: fontos az egészséges étrend, és kifejezetten figyelj az A-vitamin megfelelő bevitelére.

Kívülről pedig mechanikai eszközzel tudsz védekezni: a legjobb barátod lehet egy monitor szemüveg, amely csökkenti a monitorok előtti munka káros hatásait, függetlenül attól, hogy milyen kütyüről is van szó.

Kerüld el a szem korai elöregedését, az egyre égetőbb szemszárazságot, és a látóideggel kapcsolatos kísérő tüneteket. Ha eleged van abból, hogy lefekvés után még órákon át ébren forgolódsz az ágyadban, akkor szerezz be egy praktikus, csajos vagy uniszex monitor szemüveget!

Hogyan hatnak a szemünkre a monitorok?

A „számítógépes-látás szindróma” egy létező tünetegyüttes, a szemfájdalom, kiszáradás, könnyezés, homályos látás, kettős látás, fényérzékenység gyűjtőfogalma. Régóta tudjuk, hogy ezt az egész napos monitor-bámulás okozza – de vajon minden képernyő egyformán rossz a szemnek?

0-24-ben a monitor előtt

„Bogárkám, olyan sokat ülsz a számítógép/tévé előtt, féltem azokat a szép szemeidet!” Te is gyakran hallottál/hallasz valami nagyon hasonlót anyukádtól vagy nagymamádtól? A plafonon vagy tőle, hogy nem érti meg, hogy képtelen vagy tenni ez ellen? Hogy az életed a képernyő körül forog?

A 21. században a magánéleted és a karriered is online bonyolódik, szerveződik, főleg most, hogy már egy forró csokira sem ülhetünk be a barátainkkal. A napi munka után messengeren vagy skype-on beszélgetünk, ezekután már csak arra van energiája az embernek, hogy ledarálja a legújabb HBO vagy Netflix sorozatot.

Abban azonban igaza van az aggodalmaskodó felmenőknek, hogy ha szinte 0-24-ben a képernyőt bámulod, akkor annak hamarosan a látásod látja kárát. A képernyő negatív hatást gyakorol a szemre, annak izomzatára, idegeire és egyéb sejtjeire, ami szemfáradtságot, csökkent látást, nyaki- és feji izomfájdalmakat okozhat.

A képernyők káros hatásai

A problémák elsődleges forrása az, hogy miközben a képernyőt nézzük, átlagosan 50%-al ritkábban pislogunk. Pedig ez nagyon fontos lenne: a pislogás a szemed megfelelő nedvességi szintjét biztosítja, így minél többet függsz az online világban, annál nagyobb mértékben idézel elő magadnak szemszárazságot. Ennek tüneti következményei a vörös szem, homályos látás, égető érzés, viszketés, fáradt szemek és a fejfájás is. Ezért figyelj oda tudatosan a pislogásra, és amikor csak teheted, tarts szünetet! Íme, egy tipp egy kis szemtornára: 20 percenként legalább 20 másodpercig fókuszálj egy minimum 20 lábnyira (kb. hat méterre) levő tárgyra. Magyarul nézz ki az ablakon:)

Van különbség az egyes képernyők között?

A szemed szempontjából alapvetően nem nagyon. Mindegy milyen a képernyő típusa, hacsak nincs speciális szűrőfóliája, akkor kékfényt bocsát ki mindegyik: a tv, a laptop, a notebook és az e-book, meg persze az okostelefon is. Neked is gyakori, hogy lefekvéskor elindítasz egy filmet, vagy nyomkodod a telefonod még a villanyoltás előtti utolsó percekben is? Aztán nyilván nem érted, hogy miért forgolódsz álmatlanul órákon át… Frontra, munkahelyi stresszre, vagy a tinderes hercegjelöltre fogod, pedig ez is csak a kékfény egyik káros oldala. 1, 5-2 órával lefekvés előtt már nem szabadna a szemedet a képernyőre függeszteni, mert a kékfény hatással van a melatonin, az „alváshormon” termelésére.

Hogyan csökkentsd a kékfény káros hatásait?

Van megoldás arra, hogy szemeid épségét minél tovább megőrizd. Kívülről és belülről is tehetsz érte: fontos az egészséges étrend, és kifejezetten figyelj az A-vitamin megfelelő bevitelére.

Kívülről pedig mechanikai eszközzel tudsz védekezni: a legjobb barátod lehet egy monitor szemüveg, amely csökkenti a monitorok káros hatásait, függetlenül attól, hogy milyen kütyüről is van szó.

Kerüld el a szem korai elöregedését, az egyre égetőbb szemszárazságot, és a látóideggel kapcsolatos kísérő tüneteket. Ha eleged van abból, hogy lefekvés után még órákon át ébren forgolódsz az ágyadban, akkor szerezz be egy praktikus, csajos vagy uniszex monitor szemüveget!

×
×

Cart